کارگزاران اجرایی حج باید پناهگاه زائران باشند

سرپرست حجاج ایرانی گفت: خدمت رسانی به زائران خانه خدا خدمت‌رسانی به دین خدا است

کارگزاران اجرایی حج باید پناهگاه زائران باشند  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت که روز یکشنبه ۱۹ خرداد در همایش منطقه‌ای مدیران ستادی، استانی، مجموعه‌ها و کاروان‌های حج تمتع ۹۸ منطقه تهران سخن می‌گفت، پویایی سازمان حج و زیارت را در میان سازمان‌های داخل کشور خوب توصیف کرد.
 
وی از حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل به عنوان دو پیامبری یاد کرد که مأمور خدمت‌رسانی به طواف کنندگان خانه خدا هستند و افزود: امروزنیز هرکس به نوعی می‌خواهد به زائران خدمت کند باید این فرصت را قدر بداند.
 
سرپرست حجاج ایرانی  با بیان اینکه برنامه‌های حج امسال با سال‌های قبل تفاوت چندانی ندارد، رعایت ادب فردی، اجتماعی و مدیریتی را برای مدیران ستادی، کاروان‌ها و مجموعه‌ها ضروری دانست و خطاب به حاضران گفت: حجم کارهای روزانه نباید شما را از برنامه‌های فردی عبادی بازدارد؛ با برنامه‌ریزی برای ارتباط خود با خدا وقت بگذارید و به کارهای خود مهرخدایی بزنید.
 
وی با بیان اینکه مدیران نباید درکارهای روزانه غرق شوند، بر لزوم برنامه‌ریزی برای انجام کارها و استفاده ازفرصت‌ها تاکید کرد و افزود: برخی مدیران وقتی غرق کار می‌شوند حتی برای زائران وقت نمی‌گذارند که اشتباه است و برای اینکه کارها خوب انجام شود باید برنامه ریزی را در اولویت قرار دهند.
 
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه خدمت به زائر نباید تنها باهدف کسب رضایت سازمانی انجام شود، اظهار داشت: در ارائه خدمات به زائر با خدای خود معامله و فقط به او توجه کنید زیرا اگر با غیر خدا معامله کنید متضرر خواهید شد.
 
سرپرست حجاج ایرانی داشتن سعه صدر در برخورد با زائران را مهم خواند و گفت: مدیر باید به اندازه تمام زائران مجموعه خود صبر، بردباری و تحمل داشته باشد چرا که در این سفر معنوی پناهگاه زائر، مدیر و روحانی کاروان است و آنها باید همانند یک پدرخوب، خادم، دلسوخته و شفیق برای زائر کار و تلاش کنند.
 
وی افزود: شرح صدر آن قدرمهم است که حضرت موسی می‌فرماید: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی: یعنی پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان.»
 
نماینده ولی فقیه اضافه کرد: مدیری الگو است که هر روز صبح قبل از شروع کار با خدای خود عهد ببندد که در برخورد با زائر حتی اگر حرف او خطاست سعه صدر نشان دهد و بدون اینکه خشمگین شود با استدلال زائر را راهنمایی کند.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد آرزو دارند که خدمتگزار زائران باشند، گفت: خداوند مدال خدمتگزاری به زائران را به شما عطا کرده و شما که بارها به سفر معنوی حج مشرف شدید این فرصت را قدر بدانید و شکرگزار آن باشید تا این راه به روی شما بسته نشود.
 
سرپرست حجاج ایرانی گفت: خداوند راه‌های مختلفی را در مقابل ما قرارداده و قدرت انتخاب نیز داده است و ما نیز از میان این راه‌ها، خدمتگزاری به زائر را انتخاب کرده‌ایم و باید سپاسگزار باریتعالی باشیم.
 
وی گفت: خداوند، کریم، رحیم، غفور و رزاق است و منت گذاری را خوش ندارد، ولی گاهی اوقات، نعمت‌ها را به رخ ما می آورد تا قدر آنها را بدانیم " أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ - آیا قرار نداده‌ایم‌ ‌برای‌ ‌او‌، دو چشم‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ آثار قدرت‌ و حکمت‌ ‌ما ‌را‌ می‌بیند".
 
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به فرازهایی از دعای صباح امام علی (ع)، افزود: اگر انسان به داده‌های الهی توجه داشته باشد سپاسگزارخواهد بود و اگر به این داده‌ها توجه نکند تصور می‌کند طلبکار است.
 
نماینده ولی فقیه درادامه سخنان خود بر لزوم حفظ شخصیت زائران بیت الله الحرام از سوی مدیران کاروان‌ها تاکید کرد وگفت: توجه به نیازهای زائران وظیفه نخست مدیران کاروان‌ها و ستاد حج است و آنها باید در هر شرایطی به گونه ای رفتار کنند که شخصیت زائران حفظ شود.
 
وی با بیان اینکه عملکرد مدیر و روحانی کاروان می‌تواند در دین افراد و شناخت آنها از حج تاثیر منفی بگذارد، یکی از نکات مهم در مدیریت را «تغافل و چشم پوشی» دانست و از مدیران کاروان‌ها خواست نهایت احترام را نسبت به زائران به عمل آورند و ایرادها  و اشکالات آنان را به صورت خصوصی، در فضایی دوستانه و با حفظ حرمت مطرح سازند.
وی با استناد به احادیثی از پیشوایان معصوم (ع) مبنی بر لزوم چشم پوشی از خطاهای دیگران و پرهیز از علنی کردن آن خاطرنشان ساخت: طرح اشتباهات افراد در جمع موجب تحقیر آنها می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین نواب، برخورداری از«زبان سپاسگزاری» را یکی دیگر از ویژگی‌های مدیران موفق توصیف کرد و اظهارداشت: مدیران کاروان‌ها باید از زائرانی که به دیگران خدمت می‌کنند همواره قدردانی و تشکر کنند.
وی با تاکید بر پرهیز ازمنت گذاری، گفت: اگر بهترین کارها را برای زائری انجام دادیم حق نداریم بر او منتی داشته باشیم زیرا خداوند به ما این توفیق بزرگ را داده است که در خانه او حضور یافته و خدمتگزار زائرانش باشیم.
سرپرست حجاج ایرانی دراین زمینه ضرورت احترام و توجه هرچه بیشتر مدیران کاروان‌ها را نسبت به افراد ضعیف و ناتوان یادآور شد و از آنها خواست هیچ مومنی را حقیر نشمارند زیرا خداوند تحقیرکنندگان را به بهشت راه نمی‌دهد.
بر پایه این گزارش،علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز درادامه این همایش با تشریح برنامه‌های اجرایی حج ۹۸ اعلام کرد: اعزام کاروان‌های ۸۶ هزار زائر ایرانی از ۱۷ تیرماه آغاز می‌شود و آخرین کاروان‌ها نیز ۱۶ شهریور مکه و مدینه را ترک خواهند کرد.
وی انتقال زائران با هواپیماهای شرکتهای هوایی ایران، مدیریت هزینه‌ها و استقرار دفاتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در شهرهای مکه و مدینه را برای خدمت رسانی به زائران از ویژگی‌های حج امسال برشمرد.
 
لزوم رعایت صرفه جویی و پرهیز از اسراف و تبذیر، توجه به تحولات حج، تاکید بر رسالت فرهنگی حج و تلاش برای ارائه هر چه بیشتر خدمات مبتنی بر فناوری به منظور تحقق حج هوشمند ر از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان حج و زیارت در همایش مدیران ستادی و کارگزاران حج از استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی، قزوین و شهرستان کاشان مطرح کرد.
این همایش یک روزه در ادامه شاهد سخنرانی و پرسش و پاسخ مدیران بخش‌های مختلف ستادی، فرهنگی و کاروان‌های حج تمتع ۹۸ منطقه تهران بود که در تالار همایش‌های سازمان حج و زیارت گرد آمده بودند.